|
Bekkenfysiotherapie Maud van Rutten |
Algemeen De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht fysiotherapeuten en andere zorgaanbieders tot een intern laagdrempelige en effectieve klachtenafhandeling. Dit betekent dat fysiotherapeuten een interne klachtenregeling moeten hebben, dat zij patiënten gratis toegang moeten bieden tot een klachtenfunctionaris en aangesloten moeten zijn bij een geschillencommissie. Klachten worden afgehandeld conform de door het KNGF opgestelde reglementen en voorwaarden. Deze zijn samen met Zorgbelang Nederland (patiënten organisatie) opgesteld
Fidesa U mag erop rekenen dat de behandelaar bij Fidesa u
zo goed mogelijk behandelt. Heeft u toch klachten over de
behandeling of de manier waarop uw fysiotherapeut met u omgaat, dan
is het goed om dat kenbaar te maken. Voor uzelf, voor andere
cliënten en voor de kwaliteit van de fysiotherapie.
ProcesFidesa stelt het erg op prijs als u (bijna-) calamiteiten of situaties waarin u zich, om welke reden dan ook, niet prettig hebt gevoeld meldt aan het management van Fidesa. Meer informatie, of een verzoek voor een persoonlijk gesprek kunt u doen bij uw behandelend fysiotherapeut. Fidesa zal binnen 6 weken (met een verlengingsoptie van 4 weken) na het aangeven van uw klacht bij uw fysiotherapeut met een schriftelijke verklaring komen. In deze verklaring zal tenminste een oordeel moeten worden gegeven over uw klacht en de te nemen maatregelen. Onderdeel van de klachtenregeling is dat u als patiënt ook gebruik kunt maken van een klachtenfunctionaris die door het KNGF beschikbaar kan worden gesteld. Deze functionarissen adviseren patiënten desgevraagd kosteloos, en bieden ondersteuning bij het indienen van een klacht en bemiddelen bij het vinden van een oplossing. Een goede klachtenopvang aan het begin kan geschillen bij de Geschillencommissie Fysiotherapie voorkomen en beperken. Wanneer een patiënt het niet eens is met het
gegeven oordeel en over de te nemen maatregelen over een klacht, en
na overleg met een klachtenfunctionaris van de KNGF, dan kan hij dit
geschil ook nog voorleggen bij de Geschillencommissie
Fysiotherapie. Deze instantie is bevoegd tot het geven van
een bindend advies, ook over een vergoeding van schade tot in ieder
geval een bedrag van € 25.000,-. De geschillencommissie moet binnen
een half jaar met een uitspraak komen. In het reglement is opgenomen
dat bemiddeling na indiening van het geschil, altijd nog een optie
is voordat definitieve een uitspraak volgt. Mocht u er niet uitkomen met uw behandelend fysiotherapeut of de praktijk, dan kunt u ook een klachten formulier van het KNGF downloaden via deze link; KLACHTENFORMULIER KNGF Wij gaan secuur om met uw klacht en willen ons en de kwaliteit van zorg graag verbeteren waar mogelijk. Samen vinden we een oplossing. Onze praktijk en fysiotherapeut(en) zijn aangesloten bij de KNGF klachtenregeling, beroepsvereniging voor de fysiotherapie. Voor meer informatie zie www.defysiotherapeut.com Achtergrond informatie: |